Vorige

Buitencontractuele aansprakelijkheid hervormd: impact op werkgevers en hun werknemers

De Kamer heeft recent een wet aangenomen die de regels over buitencontractuele aansprakelijkheid zal wijzigen. De nieuwe regels zullen in werking treden op de 1e dag van de 6e maand na de publicatie van de wet in het Belgisch Staatsblad. Wat verandert er voor jou als werkgever? 

Update 4 juli 2024:
De wet is gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 1 juli 2024. De nieuwe regels zullen dus in werking treden op 1 januari 2025.

Wat verandert er niet?

De aansprakelijkheid van je werknemers is wettelijk beperkt. 

Als je werknemer bij de uitvoering van de arbeidsovereenkomst schade veroorzaakt aan jou als werkgever, of aan een derde, is je werknemer enkel aansprakelijk als de schade is veroorzaakt door:

  • een opzettelijke fout van je werknemer, 
  • een zware fout van je werknemer, of 
  • een lichte fout die je werknemer herhaaldelijk begaat.

Bijvoorbeeld: als je werknemer je schade berokkent door vandalisme, dan kan je die schade verhalen op je werknemer. Als je werknemer je schade berokkent door een eenmalige verstrooidheid, kan je die schade niet verhalen op je werknemer.

De derde die schade lijdt door een fout van je werknemer kan jou als werkgever wel aanspreken voor de vergoeding van de schade, zelfs als de schade is veroorzaakt door een niet-gewoonlijke lichte fout van je werknemer.

Wat zal er wel veranderen?

Stel, je baat een stomerij uit. Je klant brengt zijn gordijnen binnen voor reiniging. Maar door het reinigingsprogramma dat je werknemer instelt, overleven de gordijnen de reiniging niet: ze worden aan flarden gescheurd. 

Kan je klant hiervoor enkel jou aanspreken? Of zou je klant een schadevergoeding kunnen vorderen van je werknemer? 

Volgens de huidige regels kan je klant je werknemer niet aanspreken voor de vergoeding van die schade. Dit komt doordat je klant een contract met jou heeft, namelijk tot reiniging van de gordijnen, en de schade is veroorzaakt door een gebrekkige reiniging en dus een gebrekkige uitvoering van dat contract. 

Volgens de nieuwe regels zal je klant niet meer enkel jou kunnen aanspreken. Je klant zal ook je werknemer kunnen aanspreken voor de vergoeding van de schade. Uiteraard kan eenzelfde schade maar eenmaal vergoed worden. 

Als je klant schadevergoeding vordert van je werknemer, zal je werknemer niet zonder verweer zijn:

  • je werknemer zal enerzijds dezelfde verweermiddelen kunnen inroepen tegen je klant als deze die je zelf tegen je klant kan inroepen, bijvoorbeeld een aansprakelijkheidsbeperking in de algemene voorwaarden tussen jou en je klant;
  • en anderzijds zal je werknemer tegen je klant de verweermiddelen kunnen laten gelden die je werknemer tegen jou kan inroepen, bijvoorbeeld de wettelijke uitsluiting van de aansprakelijkheid van de werknemer voor een niet-gewoonlijke lichte fout bij de uitvoering van de arbeidsovereenkomst.

Hou er dus rekening mee dat derden je werknemers rechtstreeks zullen kunnen aanspreken, en dat de manier waarop je je aansprakelijkheid regelt ten aanzien van je klanten, ook een impact zal kunnen hebben op je werknemers.

Bron

  • Wetsvoorstel houdende boek 6 “Buitencontractuele aansprakelijkheid” van het Burgerlijk Wetboek, nr. 55-3213/012 en 013.
  • Wet van 7 februari 2024 houdende boek 6 “Buitencontractuele aansprakelijkheid” van het Burgerlijk Wetboek, BS 1 juli 2024

Deel dit artikel