Assertieve communicatie voor een betere samenwerking

Assertieve communicatie voor een betere samenwerking
Opleiding op maat aanvragen

 Deze opleiding draagt bij aan jouw duurzaam hr-beleid.

Deel deze opleiding via

Assertieve communicatie voor een betere samenwerking

Assertief communiceren, het klinkt simpel én vanzelfsprekend. Toch blijft het voor vele medewerkers en leidinggevenden elke dag opnieuw een enorme uitdaging. En dat laat zich voelen op de werkvloer: niet-assertieve communicatie leidt vaak tot misverstanden en een stroeve samenwerking. En dat kan anders!

Herken je deze situaties bij jezelf of bij je medewerkers:

  • Je had iets willen zeggen, maar… je zweeg.
  • Je had iets willen doen, maar … je deed het niet.
  • Je had iets willen vragen, maar … je durfde niet.
  • Je wou ‘nee’ zeggen, maar … je zei toch ‘ja’.

Hoog tijd voor een stevige assertiviteitstraining!

Na deze training

  • Ervaar je dat assertiviteit je veel meer kan brengen dan je ooit vermoedde zoals meer zelfzekerheid, vertrouwen en welbevinden
  • Herken en ken je naast assertiviteit ook andere communicatiehoudingen
  • Durf je je mening geven op een zelfverzekerde manier zodat anderen je beter begrijpen en samenwerken vlotter en aangenamer verloopt

Inhoud

Wat is assertiviteit?

  • RESPECT als fundament.
  • Hoe assertief ben je?
  • Assertief gedrag en de alternatieven
  • Wat weerhoudt jou om assertief te zijn?

Communicatie: dé basis voor een assertieve houding

  • Hoe communiceer je effectief en assertief?
  • Woorden, stem en lichaamstaal, welke rol spelen ze en hoe zet je ze positief in?
  • Actief luisteren, als wezenlijk onderdeel van assertiviteit.

Assertief zijn, hoe doe je dat?

  • Je innerlijke dialoog: nieuwe, gezonde denkpatronen creëren
  • Omgaan met feedback en feedforward over positieve en negatieve punten
  • Bewust omgaan met kernkwaliteiten van jezelf en anderen
  • ‘Neen’ zeggen, grenzen aangeven en samen oplossingen zoeken
  • Verrassend: ruimte voor ‘Ja’
  • Assertief en effectief hulp vragen
  • Krachtig omgaan met kwetsende opmerkingen en krachtig zijn door kwetsbaarheid
  • Het hoofd koel houden, ook in moeilijke situaties
  • Respectvol ontwapenen bij manipulatie
Aanpak

Je oefent nieuw gedrag aan de hand van concrete situaties aangebracht door jou en andere deelnemers. Oefeningen, simulaties en kritische zelfreflectie vormen de rode draad tijdens deze training.

Waar en wanneer

Er zijn geen sessies meer ingepland. Maar, je kan deze opleiding op maat aanvragen.

Opleiding op maat aanvragen

Doelgroep

Iedere medewerker en leidinggevende die wil ervaren hoe assertief communiceren positief bijdraagt aan een respectvolle samenwerking en  een beter algemeen welzijn.

Docenten

Prijs

Gerelateerde opleidingen

Acerta

Acerta Connect PRO Basisopleiding voor Social Profit

Loonadministratie op de meest efficiënte manier beheren: daar streven we naar bij Acerta. Tijdens deze opleiding maak je kennis met onze intuïtieve payrolltool.

Bekijk de opleiding
Acerta - Arbeidscontracten: online

Arbeidscontracten: zo stel je de juiste arbeidsovereenkomst op - Online opleiding

Een arbeidscontract opstellen is het eerste wat je doet als je een nieuwe werknemer aanwerft. We leggen je in een halve dag uit waarmee je best rekening houdt.

Bekijk de opleiding
Acerta opleidingen arbeidsduur_acerta

Arbeidsduur in de social profit

De social profit-sector kent vele variabele uurroosters. Wil je een helder overzicht van de wettelijke regels? Ontdek een opleiding die klaarheid schept.

Bekijk de opleiding