Vorige

Heb je een vestiging in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest? Mis dan zeker deze premies niet

Ben je werkgever in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, dan zijn er heel wat steunmaatregelen waar je gebruik van kan maken.

In ons nieuwsbericht van 28 mei 2024, kon je al lezen over de wijzigingen aan de RSZ-vermindering voor oudere werknemers en de nieuwe Activa.brussels Plus. Voor deze laatste maatregel vind je intussen ook bijkomende informatie op de website van Actiris.

Wist je daarnaast echter ook van het bestaan van deze premies?

Aanmoedigingssteun voor opleiding

Stel je een werknemer tewerk die voldoet aan de voorwaarden voor het attest Activa.brussels en wil je deze werknemer een opleiding laten volgen, dan heb je voor deze werknemer mogelijk ook recht op de aanmoedigingssteun voor opleiding. Dit is het geval wanneer deze werknemer geen diploma heeft van het hoger secundair onderwijs, een erkende opleiding gaat volgen en tewerkgesteld is in jouw bedrijf met een voltijdse arbeidsovereenkomst voor onbepaalde duur. Het recht op deze premie staat ook vermeld op het attest Activa.brussels.

Voor meer informatie en de procedure die je hiervoor moet volgen, kan je terecht op de website van Actiris.

Handicappremie

Sinds 1 juli 2024 kan je ook een Brusselse premie krijgen voor de aanwerving van een werkzoekende met een erkende arbeidsbeperking.

Voor wie

De handicappremie is een eenmalige premie voor werkgevers die een werknemer aanwerven die een attest activa.brussels ‘verminderde arbeidsgeschiktheid’ bezit. Om voor deze premie in aanmerking te komen, moet je de werknemer aanwerven met een (minstens) halftijdse arbeidsovereenkomst voor onbepaalde duur of van bepaalde duur van minstens zes maanden. Dit is geen vereiste voor de werkuitkering activa.brussels verminderde arbeidsgeschiktheid.

De werknemer moet op het moment van de aanwerving en tijdens de volledige duur van zijn overeenkomst in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gedomicilieerd zijn.

De volgende werknemers komen echter niet in aanmerking:

  • werknemers die nog voltijds of deeltijds leerplichtig zijn of de wettelijke pensioenleeftijd hebben bereikt;
  • werknemers die worden aangeworven ter vervanging van en in dezelfde functie als een vorig personeelslid dat de voorbije zes maanden ontslagen werd;
  • werknemers die de voorbije twaalf maanden al eerder in dienst waren in dezelfde onderneming;
  • doelgroepwerknemers binnen een maatwerkbedrijf;
  • leerkrachten in het algemeen en academisch en wetenschappelijk personeel aan de universiteit;
  • statutair overheidspersoneel en werknemers die worden aangeworven bij de Staat, Gemeenschappen en Gewesten, Gemeenschapscommissies en de instellingen van openbaar nut en een aantal openbare instellingen onder het toezicht daarvan.
Bedrag en procedure

De premie bedraagt 5.000 euro per werknemer die voor deze premie in aanmerking komt.  De aanvraag doe je uiterlijk twee maanden na aanvang van de arbeidsovereenkomst, samen met de gevraagde documentatie. Het bedrag van de premie zou dan binnen twee maanden op je rekening moeten staan.

Je kan deze premie besteden aan bijvoorbeeld een aangepaste inrichting van de werkplek en de bedrijfslokalen, de aankoop van specifiek materiaal of opleiding van de nieuwe werknemer en bewustmakingscampagnes voor de andere werknemers. Houd daarbij rekening met de aanbevelingen van je preventiedienst. De loonkost zelf kan je uiteraard niet financieren met deze premie.

Er is een cumul mogelijk met de steunmaatregelen van Phare, maar de totale steun mag uiteraard nooit meer bedragen dan de werkelijke gedane uitgaven. Dien eerst een aanvraag bij Actiris in, voor je stappen onderneemt bij Phare.

Let op, er zijn specifieke regels waar je rekening mee moet houden bij het uitgeven van deze premie. Zo moet je een prijsvergelijking maken voor je beslist over een bepaalde aankoop en een factuur van de uitgave bijhouden. Neem bij vragen hierover zeker contact op met Actiris.

Verantwoording van de kosten

12 maanden na de uitbetaling van de premie, moet je een activiteitenrapport indienen, net als documenten die de extra kosten voor de tewerkstelling van deze werknemer verantwoorden. Je krijgt hiervoor een invuldocument van Actiris. Daarbij hoort ook een document ‘Begeleidingsacties’ waarbij je de loonfiches van de werknemer die verantwoordelijk was voor de begeleiding moet toevoegen.

Heb je na 12 maanden nog een restbedrag over, dan vordert Actiris dit na het indienen van het activiteitenrapport van je terug.

Voor meer informatie, een uitgebreide infofiche en om het aanvraagformulier in te vullen, kan je terecht op de website van Actiris. In de infofiche vind je ook enkele voorbeelden van de kostenposten die je zou kunnen indienen.

Andere premies

Er zijn in Brussel nog andere premies waar je mogelijk een beroep op kan doen. Voor meer informatie en de procedure die je daarvoor moet volgen, kan je terecht op de website van Brussel Economie en Werkgelegenheid.

Bron: Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 2 mei 2024 tot de invoering van een tewerkstellingssteun voor de aanwerving van een werkzoekende met een handicap, BS 15 mei 2024.

Deel dit artikel